Gault Millau

Gault Millau Grote Keuken

Organisaties

Gault&Millau met Aramark ‘in the field’

Proefproject woonzorgcentra succesvol afgerond

De kwaliteit van de maaltijden in woonzorgcentra nog verbeteren. Met die mission statement gingen Aramark en Gault&Millau vorig jaar rond de tafel zitten. Eigen interne controlesystemen zijn goed. Een externe doorlichting kan voor een andere invalshoek zorgen en het kwaliteitsstreven nog verder aanscherpen.

Aramark is steeds op zoek naar feedback over de kwaliteit van de maaltijden die de keukenchefs van het bedrijf in zo’n 70 woonzorgcentra in ons land bereiden. Bewoners, directie, zorgverleners en restaurant- en keukenmedewerkers worden daarvoor bevraagd. Waarom voor extra inzichten geen beroep doen op de expertise van een bedrijf dat in die context bekend staat om zijn kritisch oordeel? Met die insteek benaderde Stijn Crombé, CEO van Aramark het Gault&Millau team. Haar inspecteurs waren immers niet aan hun proefstuk toe.

Op verzoek van Aramark werd in juni van vorig jaar een proefproject voorgesteld en opgestart. Gault&Millau inspecteurs met ervaring in grootkeukens en bedrijfscatering bezochten samen met een voedingsdeskundige van het Vlaams Instituut Gezond Leven meermaals een aantal vestigingen over een periode van acht maanden. “Onze eerste vraag betrof de kwaliteit van de maaltijden in evidente termen van onder meer smaak, presentatie en voedingswaarde,” aldus Stijn Crombé. “Maar daarnaast waren we ook benieuwd naar de manier waarop de maaltijden omkaderd worden, naar de aanpak rond ondervoedingspreventie waar we bij Aramark onder meer samen met het Vlaams Instituut Gezond Leven extra aan geven. Een invalshoek die we in het kader van onze maatschappelijke opdracht als zeer relevant beschouwen. Als cateraar ben je uiteindelijk te gast in een woonzorgcentra. Een diepgaande, intense samenwerking rond zoveel mogelijk aspecten met alle belanghebbenden is essentieel om een juist resultaat neer te zetten waarbij iedereen tevreden en liefst ook trots kan zijn.”

Constructieve doorlichting

Een degelijke, doorgedreven briefing blijft essentieel om zo’n ongewone samenwerking van bij aanvang stevig op de rails te zetten. Vandaar dat de inspecteurs van Gault&Millau van bij de start hun opdracht in elk woonzorgcentrum aan directie, chefs en medewerkers uitvoerig hebben toegelicht. “De bedoeling was uiteraard niet een woonzorgcentrum te quoteren zoals we dat voor een restaurant gewoon zijn,” verduidelijkt Marc Declerck, CEO van Gault&Millau. 
“Daarom hebben ze van het begin aan de directie van de woonzorgcentra, aan de zorgverleners, aan de restaurant- en keukenmedewerkers en aan de Aramark chefs duidelijk gemaakt wat het opzet was. “Onze inspecteurs hebben steeds respectvol en constructief gecommuniceerd in overleg met de directies en het management van Aramark, en in samenwerking met de chef. Dat is de enige manier om tot een goed partnership te komen en duurzaam vooruitgang te boeken,” merkt hij enthousiast op. “En na een eerste inspectieronde zat het gevoel goed en bleek de samenwerking op het juiste spoor te zitten.”

Vijf vestigingen

In het kader van dit eerste samenwerkingsverband tussen Aramark en Gault&Millau werden de keukens van vijf Aramark vestigingen onder de loupe genomen: Woonzorgcentrum De Ceder aan de Leie in Harelbeke, Woonzorgcentrum De Meers in Waregem, Triamant Aunove in Zottegem, Zorghotel Seniorcity - Solidariteit voor het Gezin in Gent en Woonzorgcentrum Sint-Lucia in Turnhout. “De constructieve benadering zorgde ervoor dat na een eerste inspectieronde een aantal ter plaatse gemaakte suggesties als vanzelf al werden toegepast,” aldus Stijn Crombé.

“Wat uiteindelijk een leuke vaststelling is voor alle partijen. Je moet niet tot op het einde van zo’n doorlichting wachten om aan de slag te gaan met een aantal adviezen. Gaandeweg werden snel een aantal zaken door bijvoorbeeld onze districtsmanagers en chefs opgepikt. Uiteindelijk kregen we na elk bezoek een gedetailleerd rapport en was er een finale rapportering met eindconclusies.” Rapporten die focusten op de sterke punten in elke vestiging en adviseerden over zaken die voor verbetering vatbaar zijn. “Onze inspecteurs kwamen in vestigingen terecht die niet altijd met elkaar kunnen vergeleken worden in termen van locatie, capaciteit of budgetmogelijkheden,” aldus Marc Declerck. “In hun analyse en adviezen werd daar ook rekening mee gehouden. Binnen het proefproject was de samenwerking met Sarah Dries van Gezond Leven een verrijking voor alle partijen. Als expert inzake ondervoedingspreventie kon ze samen met de inspecteurs vaststellen dat in de vijf vestigingen op dat vlak veel aandacht wordt besteed. “Maaltijdomkadering en maaltijdbegeleiding werd immers door hen zowel in de gemeenschappelijke restaurants als op de diverse afdelingen en leefgemeenschappen als zeer positief geëvalueerd,” aldus Stijn Crombé. Opmerkelijk was trouwens de wederzijdse waardering voor elkaars werk. In één woonzorgcentrum werd openlijk met spijt laatste inspectieronde een voldongen feit was. Maar wellicht is er na deze proeffase meer op komst, zo stellen de CEO’s van Aramark en Gault&Millau.

Related articles

Partners