Gault Millau

Gault Millau Grote Keuken

Organisaties

Met Solucious en Ter Groene Poorte naar Rio 2016

Met Solucious en Ter Groene Poorte naar Rio 2016

Natuurlijk hoeft grootkeuken niet saai te zijn. Ook als je kookt voor grote groepen kan je originele bereidingen op het bord brengen. Zoals Solucious en hotelschool Ter Groene Poorte onlangs bewezen.
Hotelschool Ter Groene Poorte heeft een sterke reputatie op het vlak van de opleiding tot grootkeukenkok. Ze hebben een eigen zelfbedieningsrestaurant waar ze dagelijks 1300 maaltijden serveren. Een grootkeukenkok moet veel kwaliteiten hebben: kunnen organiseren en leiding geven, creatief en flexibel zijn. Een grootkeukenkok moet daarenboven inspelen op de meest voorkomende dieetvoorschriften en voedselallergieën. Hij moet gevarieerd en gezond koken, iedere dag, maar ook feestelijke menu's uit zijn potten toveren. 
 
Steeds op zoek naar originele initiatieven om de leerlingen te motiveren werd het idee opgevat om hen een reeks gezonde gerechten te laten creëren met als thema: Rio 2016, uiteraard verwijzend naar de Olympische Spelen die er aan komen. Vijftien leerlingen creëerden ‘Braziliaanse’ gerechten, waarbij ze er rekening mee moesten houden dat die technisch, qua timing en foodcost haalbaar moest zijn in grootkeukens. De link van de Olympische Spelen en de grootkeuken is niet onlogisch: ook in een grootkeuken moet je dikwijls presteren tot aan de limiet, of er over. 

Solucious en Ter Groene Poorte

Vooraleer een gerecht op punt staat moet geprobeerd worden, geproefd en aangepast. Koken kost geld, en dat geldt zeker wanneer je met wat ongewone of zelfs exotische grondstoffen gaat werken. Ter Groene Poorte ging daarom een partnerschap aan met Solucious,het foodservicebedrijf van Colruyt Group. Die bieden met het merk Econom een breed, kwalitatief en lekker assortiment van basisfoodproducten aan. Van grootverpakkingen roux over kleinverpakkingen koekjes, van yoghurt tot aluminiumfolie. Maar ook: een goede opvolging, inspirerend advies en een eenvoudige bestelmethode. Onder het eigen foodservicemerk Econom bieden ze een breed en lekker aanbod van basisfoodproducten in vers, droog en diepvries - tegen een concurrentiële prijs. Dat is belangrijk want in de grootkeuken zijn de budgetten beperkt.
Met deze producten gingen de leerlingen aan de slag. Solucious van zijn kant zorgde voor het gros van de ingrediënten om deze zomerse gerechten te bereiden.
 
Van de ‘Braziliaanse’ gerechten die de leerlingen bereidden werd een brochure gemaakt. De recepten in die brochure zijn opgevat voor 100 personen. Van elk recept wordt de moeilijkheidsgraad vermeld, de voedingswaarde en de foodcost per persoon. En telkens is er een tip over ingrediënten die bij ons (nog) niet zo gebruikelijk zijn. U kan de brochure met de recepten bekijken op de website van Solucious.
 
 Helga Webers, Head of Marketing van Solucious: “Bij Solucious geloven we sterk in samenwerken met onze klanten, andere bedrijven en organisaties. Dat kan gaan van het uitwisselen van kennis en ideeën, mensen samenbrengen rond een bepaald thema,  tot het gezamenlijk opzetten van nieuwe initiatieven. Op die manier willen we ook in de toekomst onze klanten de beste oplossingen bieden. Zo werken we inderdaad als partner mee aan het initiatief van Gault & Millau rond Grote Keuken. Met hotelschool Ter Groene Poorte werken we ondermeer samen rond het testen van nieuwe producten, uitwerken van recepten,  ... Het enthousiasme en de ambitie van de leerlingen en leraren rond het project " Rio op je bord" is heel aanstekelijk.

www.tergroenepoorte.be
www.solucious.be

Related articles

Partners